Studenten komen met oplossingen voor minder textielafval in Amsterdam
17 nov 2021
Van influencer marketing tot slimme technologische meters in de containers
Studenten van het Bredero College Amsterdam en Bonhoeffer College Castricum waren in november het centrum van een zogeheten ‘Climathon’. Initiatiefnemer Stichting Technotrend heeft samen met Sympany een challenge uitgezet onder de studenten om met oplossingen te komen om meer textiel uit het huishoudafval te houden. Een vraagstuk als onderdeel van het programma om meer bewustzijn te creëren rondom klimaatkwesties onder jongeren.
In Amsterdam wordt, net zoals in de rest van Nederland, minder dan de helft van het ‘afgedankte textiel’ ingezameld
De casus
In Amsterdam wordt, net zoals in de rest van Nederland, minder dan de helft van het ‘afgedankte textiel’ ingezameld. Enorm zonde. In de wereld waarin we een circulaire economie nastreven moet dit anders. Zo vonden ook de studenten.
De leerlingen werden aan de hand van canvassen meegenomen in het grotere (milieu) probleem. Door een speciaal ontwikkelde werkstructuur werd er toegewerkt naar een concrete oplossing op het vraagstuk. Dit leverde creatieve filmpjes en korte pitches op van de jongeren. Uitkomsten werden gevonden in statiegeld op kleding, QR codes, influencer marketing en frissere tweedehands winkels. Voor Sympany interessant om deze inzichten uit de maatschappij te krijgen en het gesprek aan te gaan met de toekomstige generaties.
Over Stichting Technotrend
Stichting Technotrend is ontstaan uit de overtuiging dat het noodzakelijk is om een duurzame samenleving te realiseren. Om dit te bereiken verzorgt de organisatie programma’s, projecten en workshops voor het voortgezet en middelbaar beroeps onderwijs.